فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

آموزش روان و ساده طراحی فونت فارسی با فونت کریتور

مدیر سایت | پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷ ق.ظ | ۳۲ دیدگاه

ایران فونت در یک کار مبتکرانه اقدام به انتشار سه ویدیو کلیپ در موضوع آموزش طراحی فونت فارسی نموده است. این سه ویدیو که هر کدام 5، 7 و 5 دقیقه زمان دارد به صورت تصویری توضیحاتی را درباره طراحی یک فونت فارسی را آموزش میدهد. آموزشی بسیار روان، ساده و مناسب که برای افراد مبتدی می تواند بسیار کارآموز و برای طراحان فونت میتواند مفید باشد. امید است که در ادامه همچنان با انتشار چند PDF و ویدیوی دیگر بتوانیم این کار آموزشی را ادامه دهیم.

این ویدیوها را که در آپارات ارسال شده اند را حتما ببینید، و نظر خود را با ما درمیان گذارید.

بخش نخست: آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی ۱

http://www.aparat.com/v/C6Eze

بخش دوم:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۲ 

http://www.aparat.com/v/tisBM

 

و اما بخش سوم و پایانی:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۳ 

http://www.aparat.com/v/0PRKp

ایران فونت در یک کار مبتکرانه اقدام به انتشار سه ویدیو کلیپ در موضوع آموزش طراحی فونت فارسی نموده است. این سه ویدیو که هر کدام 5، 7 و 5 دقیقه زمان دارد به صورت تصویری توضیحاتی را درباره طراحی یک فونت فارسی را آموزش میدهد. آموزشی بسیار روان، ساده و مناسب که برای افراد مبتدی می تواند بسیار کارآموز و برای طراحان فونت میتواند مفید باشد. امید است که در ادامه همچنان با انتشار چند PDF و ویدیوی دیگر بتوانیم این کار آموزشی را ادامه دهیم.

این ویدیوها را که در آپارات ارسال شده اند را حتما ببینید، و نظر خود را با ما درمیان گذارید.

بخش نخست: آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی ۱

http://www.aparat.com/v/C6Eze

بخش دوم:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۲ 

http://www.aparat.com/v/tisBM

 

و اما بخش سوم و پایانی:  آموزش ابتدایی طراحی و ساخت فونت فارسی بخش ۳ 

http://www.aparat.com/v/0PRKp

نظرات (۳۲)

مرسی واقعا به دردم خورد
  • گلبرگ دانلود
  • سلام قالب اختصاصی بیان خودتون رو همین حالا سفارش دهید!!
    واقعا سایت عالی وکاربردی هست
    Salam
    Kare shoma harf nadare agha Ali
    Karkarde in barname ro khub yadam dadi
    174ta fonte arabi ro bash eslah kardam
    😉
    Kheli aghaeeee
    رد:
    عزیزی آقا امید. زحمات شما هیچوقت یادمون نمیره.
    سلام. قبل از هر چیز یه خدا قوت جانانه میگم بهتون بابت راه اندازی و اداره این وب سایت عالی‌تون...
    من از کودکی توجه زیادی به انواع دستخط‌ها و طراحی‌های خط داشتم اما بدلیل نبود امکانات آموزشی هیچوقت نتونستم خطاطی یاد بگیرم اما بعد از اینکه کار با کامپیوتر رو یاد گرفتم علاقه‌م به سمت طراحی دستخط‌ها بعنوان فونت ویندوز جلب شد. هرچند بعدا بصورت تجربی خیلی از دستخط‌ها رو با نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی کردم اما نتونستم اونا رو تبدیل به فونت کنم... بعد از اون، تحصیلات دانشگاهی هم مجالی برای پیگیری علاقه‌م باقی نذاشت... این پست شما رو که دیدم دوباره گذشته رو یاد آوردم و مشتاقانه فایل‌هاتونو دانلود کردم. امیدوارم بالاخره کارایی که تا الان نتونستم انجام بدم رو انجامشون بدم... خیلی خیلی ممنونم
    خب حالا فونت رو طراحی کردیم.چطور معرفیش کنیم؟ چطور منتشر کنیم؟
    رد:
    میتونید در اختیار ما قرار بدید که منتشرش کنیم.
    ممنون از آموزش.
    اگر بخواهم تعداد شکلهای حروف را اضافه کنم چه باید بکنم؟ مثلا میخواهم بچای 4 گلیف برای حرف ح مثلا 7 گلیف داشته باشم. مثلا اگر ح به ل چسبید بجای شکل «لح» مثلا یه مدل دیگه که طراحی کردم نوشته بشه. چطوری باید به برنامه بگم گلیف های خاص رو کجا و چگونه استفاده کنه؟
    رد:
    برای تعریف حروف ترکیبی نیاز به دناش کد نویسی دارید. البته لیگچرهایی به صورت پیش فرض معمولا در نرم افزارهای طراحی فونت وجود داره.
    فونت خوبی هستش . خیلی ممنون
  • عباس جلالی نسب
  • با سلام ‏، این اولین باره که به وبلاگتون سر می‌زنم باید بگم خیلی جالبه، مطالبی توپی دارین، به ما هم سر بزنین
    سلام من یه فونت فارسیو اصلاح کردم، ولی حروفش جدائن. چیکار کنم درست شه؟
    رد:
    احتمالا ترتیب گلیف ها را به هم ریختید. مثلا یکی از کارکترها را کامل حذف کردید و یا یک کارکتر جدید اضافه کردید.
  • پوریا ابراهیمی
  • عالی بود <br><span class="cnt_l">ممنون از مطالب بسیار مفیدتون</span><br>tx<br><h1><a style="font-size: 1px;" href="http://mohajeran-viza.blog.ir/">تور ترکیه - تور تایلند - تور مشهد - تور کیش</a></h1><br>
    خیلی خوب
    با سلام،خیلی ازتون متشکرم،ولی یه سوال دارم،برنامه من اصلا باز نمیشه،چطور فعالش کنم؟
    یه سوال دیگه هم دارم:اگه فونت طراحی کنیم،احتمالش هست اشتباها فونت دیگه ای رو خراب کنه؟
    خیلی از سایتتون متشکرم.
    رد:
    1.بستگی داره کدوم نسخه رو میگید. هر نسخه به طریقی فعال میشه
    2. خیر
    سلام،خواهش میکنم بگید بعد از طراحی یک حرف،از کدوم گزینه باید حرف بعدی رو طراحی کنم،توی راهنما نبود.
    in saiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiT fogholadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaS............. eyval
    سلام
    من یه پروژه جدید باز کردم و آ و ب رو اضافه کردم اما اونارو روی هم میندازه. ینی نمیره کاراکتر بعد.
    رد:
    ترجیحا به روشی که در آموزش ذکر شده فونت طراحی کنید.
  • علیرضا غفاری حافظ
  • سلام و سپاس برای زحمات شما

    چگونه برخی از گلیف ها از ترکیب چند گلیف ساخته میشود؟ مثلا وقتی می نویسیم الله، خود فونت در حالت طراحی پیش فرض علامت ّٰ را بر روی آن می گذارد؟ اگر ممکن است کامل راهنمایی ام کنید چون نیاز ضروری دارم. با سپاس و احترام فراوان
    سلام یه سوال من فونتم رو ویرایش دادم چطور ذخیرش کنم که بتونم تو وورد ازش استفاده کنم تورو خدا کمک کنید
    رد:
    بستگی داره از چه نسخه ای استفاده میکنید. نسخه های قدیمی تر Save و نسخه های جدیدتر Export
    برای دسترسی به این دو گزینه از طریق منوی File اقدام کنید.
    منم دقیقا همین مشکل رو داشتم زنگ زدم اِف یک ،کارشناساشون راهنماییم کردن مشکلم حل شد. شمارشون این بود :9099071112
    سلام ببخشید توی ویدیوی دوم یه توضیحی راجع به رنگ گلیف ها داده شد من نگرفتم چی شد میشه توضیح بدین ؟

    ممنون
  • یک علاقه مند
  • سلام بسیار کارتون قابل تقدیره آفرین که آموزش به این خوبی و قشنگی رو رایگان برامون منتشر کردین خصوصا صدای گوینده که خیلی حرفه ای اجرا کرده و توضیحات خیلی خوبی رو هم ارائه می ده به هر حال ممنون فوق العاده مفید بود
    سلام، وقت بخیر،
    ممنون از آموزش خوبتون، سوالی داشتم، اگر من بخوام یه گلیف جدید اضافه کنم که در سمبلها نمایش داده بشه، مثلا یه "ب" بدون نقطه که در اتصال هم مشکلی نداشته باشه چه باید بکنم.
    ممنون
    با سلام
    ضمن تشکر از آموزشهای بسیار خوبتون. بنده از آموزشهای شما برای ساخت یک فونت فارسی استفاده کردم. همه چیز خوب هست، فقط یک مشکل اساسی وجود داره! اینکه محل اتصال بین کاراکترها بصورت نگاتیو نمایش داده میشه و مثل یک فاصلۀ سفید در محل اتصال کارکترها می افته.
    اگر ممکنه لطفاً راهنمایی بفرمایید. کارم خیلی لنگه...
    رد:
    فرورفتگی کارکترها را بیشتر کنید.
    دوستان دقت کنید که پیامی که بالا شماره کارشناس داده، تبلیغ برای یک پیش شماره 909 میباشد که به محض شماره گیری شما برایتان هزینه خواهد داشت و به ازای هر دقیقه از موجودی شما کشسر خواهد کرد.
  • محمود میرغفاری
  • سلام. آموزشتون خیلی به دردم خورد. واقعا ممنون. مشکل چند روزه م رو تو کمتر از 30 دقیقه حل کردید. خدا خیرتون بده.
    شاد باشید.
    عالی بود ممنون
    این آموزش مال شرکت پرند
    www.parandco.com
    با سلام

    واقعا بابت کلیپ ها ممنونم بسیار کمکم کردن فقط یه سوال داشتم

    من new رو میزنم و حتی تو قسمت تغییر و ایجاد فونت هم میرم ولی چجوری وقتی نیو رو میزنم فونت فارسی بیاد؟

    منظورم اینه وقتی نیو رو ok میکنیم حروف انگلیسی رو برای ویرایش میاره در صورتی که من میخوام فونت فارسی- عربی بسازم حالا باید چیکار کنم؟

    لطفا جواب گو باشید برام خیلی مهمه
    رد:
    در فونت کریتور فرایند خیلی پیچیده ای برای طراحی کد پیک فارسی عربی یک فونت وجود داره. پیشنهاد میکنم یک فونت آماده را باز کنید و حروف مورد نظر خودتون را تغییر بدهید.
    با سلام.
    مشکل اساسی دارم درساخت فونت.
    فونت رو که میسازم بعدش میخوام اکسپورت کنم هیچ فونتی ایجاد نمیشه لطفا کمکم کنید
    نسخه فونت کریتور من هم اینه:
    فونت کریتور10 profeesional
    رد:
    بعضی از نسخه های فونت کریتور ایراد جدی دارند. نمیدونم مشکل شما دقیقا چی میتونه باشه.
    لطفا در باره حروف نستعلیق هم توضیح دهید چون یک مقدار از حروف فدما را طراحی کرده ام که چگونه میشود فونت را راه اندازی کرد
    رد:
    متوجه سوالتون نشدم.
    سلام خسته نباشید.
    ببخشید بنده یه فونت توی گوشیم دارم که خیلی سایزش کوچیک هست.میخواستم راهی هست که سایز تمامی کارکترا رو با این برنامه فونت کریتور یجا و به یه اندازه و درجه مشخص بزرگ کرد؟
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
    This site definitely has all the information I needed about this
    subject and didn't know who to ask.

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.