فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

زنگار همشهری

مدیر سایت | يكشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۲۴ ب.ظ | ۱ دیدگاه
zangar.ttf
زنگار همشهری


این قلم به عنوان عیدی گروه مجلات همشهری؛ به خوانندگان مجله الکترونیکی رنگ و تمامی طراحان گرافیک ایران تقدیم شده است.
طراحی قلم «زنگار» در مجموعه گروه مجلات همشهری انجام شد. این قلم جدید که جهت استفاده در مجله همشهری پایداری و بر اساس ساختار پایه قلم «تیتر» طراحی شده است در تمام نرم‌افزارهای Windows قابل اجراست.
وجود بافت‌هایی که فضای بصری فرسوده و ناشی از سائیدگی را تداعی می‌کنند، در طراحی این قلم لحاظ شده است. این قلم با ایجاد تغییرات در فونت پایه و طراحی‌های دستی شکل گرفته و سپس در نرم‌افزارIllustrator در قالب Curve ساخته شده است. شکل نهایی تمام کاراکترهای حروف و علائم و اعراب‌ها در نرم‌افزار Fontlab Studio به فرمت TTF درآمده است.
اجزاء طراحی شده در این قلم بسیار کامل‌تر از فونت پایه آن است و فواصل بین حروف و خطوط کرسی تا حد زیادی اصلاح شده است. هر کاراکتر در این قلم برای غنای بصری بیشتر، طراحی انحصاری دارد و مثلا حرف «پ» با استفاده از طراحی حرف «ب» ساخته نشده است.
نام کامل این قلم که برای استفاده در مجموعه گروه مجلات همشهری طراحی شده Zangar_Hamshahri  است.

طراح این قلم فارسی معتقد است برای پر کردن فاصله بین فضای متنوع و پر شمار فونت‌های لاتین در برابر محدوده‌ کم‌تعداد قلم‌های فارسی قابل استفاده، عزم و خلاقیت ویژه‌ای نیاز است. فراوانی و تنوع فونت‌های دست‌نویس لاتین (Handwriting) و قلم‌های تایپی بافت‌دار، (Typewriter) فضای گرافیک کامپیوتری غربی را به شدت غنی و متنوع ساخته است.
در این سو اما یکدستی فضای تایپ فارسی و تکرار نوعی از تایپوگرافی که مبدعان آن را هم به شکوه وا داشته است، تلاش طراحان و سرمایه‌گذاران فضای گرافیک را جهت ایجاد اتمسفرهای تازه طلب می‌کند.

«روح‌اله گیتی‌نژاد» طراح این قلم جدید، ناظر هنری مجموعه گروه مجلات همشهری، مدیر هنری و طراح اونیفورم چند مجله از این مجموعه و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. وی پیشنهاد در اختیار علاقمندان گذاردن این قلم را به مجموعه ارائه کرد و در پی موافقت با این پیشنهاد هم اکنون این قلم جدید در سال جدید در اختیار طراحان گرافیک ایران قرار می‌گیرد.



نظرات (۱)

واقعا عالی بود
خدا خیرتون بده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.