فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

Thuluth-Fonts.rar
فونت های خوشنویسی 2 : معرفی و دانلود فونتهای ثلث - All Thuluth Fonts
این دومین یادداشت از سلسله یادداشت‌های معرفی خطوط خوش نویسی اسلامی است. در قالب معرفی انواع خطوط اسلامی فونت‌های مشابه با آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین نمونه‌هایی از کاربرد گرافیکی خطوط یاد شده ارائه می‌گردد. در ذیل این فونت‌ها نکات بدیع و نابی برای گرافیست‌های جوان نهفته است که قطعا می‌تواند بسیار مفید باشد. مجموعه این مطالب را در برچسب #فونت_های_خوشنویسی می‌توانید مشاهده کنید.
از شما عزیزان خصوصا صاحبان فن و خبره در خطاطی تقاضا داریم نظرات خود را ذیل همین مطلب منتشر کنند. و احیانا اشتباهی دیدند با ما مطرح کنند تا سریعا اصلاح گردد.
خط ثلث (Thuluth): خط ثلث یکی از شیوه‌های بسیار مهم در خوشنویسی اسلامی و یکی از خطوط ششگانه است و ابداع آن را به ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی (معروف به ابن مقله) که در قرن سوم هجری می‌زیست نسبت می‌دهند.

خط ثلث با ساختاری ایستا و موقر، بیشتر در تزئین کتاب‌ها و کتیبه‌ها به‌کار رفته‌است. تکامل تدریجی ثلث به عنوان خطی تزئینی توسط ابن مقله، ابن‌بواب و یاقوت مستعصمی شکل گرفت. ابن‌بواب زیبایی و ظرافت را با خط ثلث همراه کرد. خط ثلث در ایران برای نوشتن عنوان سوره‌های قرآن کریم، پشت جلدنویسی، سرلوحه‌ها، و بخصوص در کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌ها به‌کار رفته‌است و هنوز نیز رایج است.

معرفی و دانلود فونتهای ثلث

معرفی و دانلود فونتهای ثلث - All Thuluth Fonts

معرفی و دانلود فونتهای ثلث - All Thuluth Fonts

کاربرد گرافیکی خط ثلث در پوستر

خط رفیعی است که ارتفاع الف در آن هفت نقطه می‌باشد. بنابراین نسبت به خطوطی نظیر نسخ و نستعلیق و رقعه، بلندتر است. خطی است ایستا و ریتمی که در اثر تکرار، ضربه‌های عمودی و بلند حروف در این خط ایجاد می‌شود. القا کننده قدرت و عظمت است. این احساس خصوصاً در برخورد با کتیبه‌های زیبای ابنیه مذهبی روشن‌تر است. خط ثلث که در ایران مهم‌ترین کاربرد آن کتیبه نویسی است، دارای بار مذهبی نیرومندی است و برای نوشتن آیات قرآن استفاده می‌شود. همچنین در مجله‌ها، پشت جلد کتاب‌ها، پوسترها، سرلوحه‌ها و طرح تمبر، بزرگداشت‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه برای دانلود یک بسته از فونتهای مختلف ثلث از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نظرات (۰)

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.