دربارهی تایپ و تایپوگرافی، شمارهی یک، راجر بلک
گردآورنده و برگردان: رامین شیخانی
راجر بلک متولد ۱۹۴۸ تگزاس امریکاست. او دانشآموختهی دانشگاه شیکاگو در دهه ۶۰ میلادی است و در دههی ۷۰ در نشریات زیرزمینی فعالیت داشته است. در اواسط دههی۷۰ به نیویورک آمد وروح تازهای به چند نشریهی معتبر قدیمی ازجمله رولینگ استونز، نیویورک تایمز و نیوزویک بخشید به طوری که امروزبه عنوان مدیرهنری افسانهای و استثنایی صنعت نشراز وی یاد میشود.
در بوستون با شراکت دیوید برلو استودیوی Font Bureuرا که یک استودیوی تایپ سنتی بود راهاندازی کرد و در ۱۹۸۷ شرکت شخصی خود را تاسیس کرد. بلک در زمینهی طراحی روزنامه نیز فعالیت دارد و از ۱۹۹۵ با طراحی وب برای برندهای (American Express، IBM، Bristol-Meyers Squibb، Discovery Channel Barnes and Noble، Hewlett-Packa) فعالیت خود در این زمینه را نیز آغاز کرده است. راجر بلک جوایز بسیاری را در رمینههای گوناگون طراحی گرافیک کسب کرده است که مهمترین و آخرینشان SND» s Lifetime Achievement Awards in ۲۰۱۲ است.
تایپ عنصر ضروری در طراحی نشریات است، زیرا نشریات بنا به ضرورت از کلمهها تشکیل میشوند.
هنوز برای سردبیرهای درماندهای که تصویری برای کارشان پیدا نکردهاند، پوشش تمام صفحه به کمک تایپ، آخرین حربه است.
باوجود اینکه تایپ، خریداران مجله را به ندرت جذب میکند، ولی همانطور که میبینیم تعداد این سردبیرهای درمانده هم روزبه روز درحال افزایش است. عشق من به تایپ باعث میشود وسوسه شوم، به هر شکلی آن را آزمایش کنم.
مشخصا فرم مهمتر است. کمتر کسی دوست دارد که مجموعهی کامل را مطالعه کند؛ خوانندگان خوشحالتر میشوند که خلاصهها، متنهای مشخص شده ویا نتایج را بخوانند. بااین همه حواسپرتی که مردم امروز به آن دچارند، ویرایشگران نمیتوانند توقع داشته باشند که خوانندگان برای درک محتوای کامل– یا حداقل یک موضوع – متن را ازاولین کلمه شروع کنند وبه طوردقیق پیش بروند تا به آخ برسند. از یک ویرایشگر بخواهید تحلیل کند که چطور متن را میخواند و بعد چند ساختاررا برای فشردن محتوادر بالای صفحه طراحی میکند. بیشتر مجلات باید یک محتوای بصری داشته باشند و متن به فضایی برای ارائه آن نیازدارد. به این دلیل است که میگویم هرکس برای بازگویی داستانش نیازبه استفاده از تصاویر دارد.
اول ازهمه کارکرد، بعدازآن پهنای باند، و دست آخر کاوش ویژگیهای کلیدی وب سایتها موثرند. زیرا مردم تنوعی از برنامههای جستجو و سیستمهای عامل را برای کاوش در وب مورد استفاده قرار میدهند، پس صفحات باید قابل انعطاف باشند. پهنای پنجره، اندازه تایپ، خود فونتها، همه میتوانند متنوع باشند و اغلب هستند. وب آنقدر دنیای جالب و جدیدی هست که حتی اگر زشت هم به نظر برسد کسی اهمیت ندهد.
دربارهی تایپ و تایپوگرافی، شمارهی یک، راجر بلک
گردآورنده و برگردان: رامین شیخانی
راجر بلک متولد ۱۹۴۸ تگزاس امریکاست. او دانشآموختهی دانشگاه شیکاگو در دهه ۶۰ میلادی است و در دههی ۷۰ در نشریات زیرزمینی فعالیت داشته است. در اواسط دههی۷۰ به نیویورک آمد وروح تازهای به چند نشریهی معتبر قدیمی ازجمله رولینگ استونز، نیویورک تایمز و نیوزویک بخشید به طوری که امروزبه عنوان مدیرهنری افسانهای و استثنایی صنعت نشراز وی یاد میشود.
در بوستون با شراکت دیوید برلو استودیوی Font Bureuرا که یک استودیوی تایپ سنتی بود راهاندازی کرد و در ۱۹۸۷ شرکت شخصی خود را تاسیس کرد. بلک در زمینهی طراحی روزنامه نیز فعالیت دارد و از ۱۹۹۵ با طراحی وب برای برندهای (American Express، IBM، Bristol-Meyers Squibb، Discovery Channel Barnes and Noble، Hewlett-Packa) فعالیت خود در این زمینه را نیز آغاز کرده است. راجر بلک جوایز بسیاری را در رمینههای گوناگون طراحی گرافیک کسب کرده است که مهمترین و آخرینشان SND» s Lifetime Achievement Awards in ۲۰۱۲ است.
تایپ عنصر ضروری در طراحی نشریات است، زیرا نشریات بنا به ضرورت از کلمهها تشکیل میشوند.
هنوز برای سردبیرهای درماندهای که تصویری برای کارشان پیدا نکردهاند، پوشش تمام صفحه به کمک تایپ، آخرین حربه است.
باوجود اینکه تایپ، خریداران مجله را به ندرت جذب میکند، ولی همانطور که میبینیم تعداد این سردبیرهای درمانده هم روزبه روز درحال افزایش است. عشق من به تایپ باعث میشود وسوسه شوم، به هر شکلی آن را آزمایش کنم.
مشخصا فرم مهمتر است. کمتر کسی دوست دارد که مجموعهی کامل را مطالعه کند؛ خوانندگان خوشحالتر میشوند که خلاصهها، متنهای مشخص شده ویا نتایج را بخوانند. بااین همه حواسپرتی که مردم امروز به آن دچارند، ویرایشگران نمیتوانند توقع داشته باشند که خوانندگان برای درک محتوای کامل– یا حداقل یک موضوع – متن را ازاولین کلمه شروع کنند وبه طوردقیق پیش بروند تا به آخ برسند. از یک ویرایشگر بخواهید تحلیل کند که چطور متن را میخواند و بعد چند ساختاررا برای فشردن محتوادر بالای صفحه طراحی میکند. بیشتر مجلات باید یک محتوای بصری داشته باشند و متن به فضایی برای ارائه آن نیازدارد. به این دلیل است که میگویم هرکس برای بازگویی داستانش نیازبه استفاده از تصاویر دارد.
اول ازهمه کارکرد، بعدازآن پهنای باند، و دست آخر کاوش ویژگیهای کلیدی وب سایتها موثرند. زیرا مردم تنوعی از برنامههای جستجو و سیستمهای عامل را برای کاوش در وب مورد استفاده قرار میدهند، پس صفحات باید قابل انعطاف باشند. پهنای پنجره، اندازه تایپ، خود فونتها، همه میتوانند متنوع باشند و اغلب هستند. وب آنقدر دنیای جالب و جدیدی هست که حتی اگر زشت هم به نظر برسد کسی اهمیت ندهد.