فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونتی بر اساس خط کرشمه

مدیر سایت | پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۰۰ ق.ظ | ۱۱ دیدگاه
AKereshmeh.ttf
فونتی بر اساس خط کرشمه
خط کرشمه یکی از خطوط بکر و جدید فارسی است که برای اولین بار توسط آقای امیر حسین صدقی به یک فونت زیبا تبدیل شده است.

تاریخچه خط کرشمه از زبان استاد احمد آریا منش

به هر نظربت ماجلوه می‌کند لیکن کس آن کرشمه نبیند همی که من نگرم (حافظ)

در سال ۱۳۶۶موفق به اخذ گواهی نامه ازانجمن خوشنویسان شدم وازه‌مان زمان با جدیت، تحقیق بر روی خطوط قدما و اساتید معاصرخوشنویسی سنتی را پی گرفتم. هدفم از این جستجو رسیدن به شیوه‌ای بود که خاص خودم باشد، که هنوز هم درحوزه خط نستعلیق درحد توان خود به این تلاش‌ها ادامه می‌دهم.

در کناراین تلاش‌ها همواره آرزویم این بود که بتوانم ازچرخه‌ی حرکات تکراری خطوط سنتی خارج شوم که شاید بتوانم خطی نو ابداع کنم اما کوشش‌هایم نافرجام بود وخواسته‌ام نایافتنی. فکر پیدا کردن راهی نو در خوشنویسی در سالهای ۷۰تا ۷۱در ذهنم به شدت کم رنگ شده بود تا اینکه یک اتفاق جالب مرا دوباره به فکر انداخت وهمچون آتشی در خرمنم افتاد. روزی به اتفاق دوست شاعرم آقای مهدی الماسی که ذوقی نیز در خوشنویسی دارد به گنج نامه همدان رفته و مشغول تماشای کتیبه‌های قدیمی آنجا بودیم، با خودم فکر کردم که آن شخصی که این کتیبه‌ها را با خط میخی نوشته اگر الآن زنده می‌شد و با این الفبای کنونی ما قرار بود آن کتیبه‌ها را دوباره بنویسد چگونه می‌نوشت؟ و از‌‌ همان زمان بود که دوباره به صورت جدی فکرابداع طرحی نو درهنرخوشنویسی در ذهنم جای گیر شد.

از سال ۱۳۷۱ شمسی با الهام گرفتن از خط میخی بخشی از کار‌هایم را در این زمینه پیگیری می‌نمودم، تجربه‌های آغازین، ابتدایی و بی‌قاعده به نظر می‌آمد، اما کم کم با تلاش بر صورت و شکل سعی کردم به آن‌ها شخصیت پخته تری بخشم، تا اینکه این خط پر پیچ وتاب شکل گرفت، و آن را که سماع آدمی را به خاطر می‌آورد کرشمه نام نهادم که با تأیید دیگر دوستان فهمیدم چندان هم بی‌مسما نیست. مدتی آموزش و توشه اندوزی درخوشنویسی سنتی (نستعلیق) و هم چنین کسب تجربه‌های تازه‌تر در زمینه نقاشی خط باعث شد که فعالیتم د رزمینه خط کرشمه کمرنگ شود و به تبع آن کمتر از این خط سخنی به میان آوردم.

البته یکی از دلایل، این بود که می‌خواستم حرکات این خط را پخته‌تر کنم تا روزی اگر عمری باقی بود به یاری خدا نمایشگاهی اختصاصی ازاین خط برگزارنمایم. با توجه به این نکته که هر خطی برای به سرانجام رسیدن و پیداکردن عالیترین نسبتهای زیبا‌شناسی، به سالیان دراز کار مداوم و طاقت فرسا نیاز دارد و با عنایت به اینکه خط کرشمه خطی جوان و آغازین است، تا رسیدن به مراحل پایانی تکامل، راه درازی در پیش دارد.

حاصل تلاش‌ها و کشفیات خود را در کتابی به نام کرشمه در سال ۱۳۷۹ گرد آوردم تادر اختیار کسانی قراردهم که ذوقشان به این خط سازگار است و سازشان با آن کوک تا که بتوانند راه را ادامه دهند وآن را به حد نهایی‌اش برسانند. در حال حاضرکرشمه۱۳۸۹ نسبت به ۱۰سال پیش (کتاب کرشمه) پخته‌تر شده است و امید است که به همین صورت با عنایت به خداوند متعال به پختگی و پیشرفت ادامه دهد.

 (تا چه قبول افتد و چه در نظر آید)

نظرات (۱۱)

سلام خسته نباشید من که همیشه شمارو تحسین میکنم موفق باشید
رد:
ممنون (:
سلام .
خونه تکونی مبارک باشه !!!
کاش از طریق خبرنامه هم خبر می دادید ...
رد:
علیک سلام
ممنون
چون هنوز کامل منتقل نشده خبرنامه نفرستادم. ولی تا چند روز دیگه حتما میفرستم
در هر صورت معذرت...
ممنون از فونتها
امیدوارم گسترده تر بشه.
فونت سریال پایتخت رو میسازین ؟؟؟
سلام ، خدا قوت ، اگه امکان داره فونت هایی رو ارائه بدین که با تمام نرم افزارها همخونی داشته باشه مثل فتوشاپ و آفیس 2010 واقعاً ازتون ممنونم ،ان شاءا... موفق باشید .
باسلام
عیدتون مبارک و ممنون از سایت خوبتون
خواهش میکن اگه امکان داره منو در پیدان کردن فونتی که اخبار شبکه یک از اون استفاده میکنه راهنمایی کنید (جدیدا توی لوگوی بانک مسکن هم ازش استفاده شده)
راستش من هرچی گشتم نتونستم پیداش کنم جز فونت های سریmj هم نیست
ممنونم
رد:
فونتی که اخبار صدا و سیما استفاده میکنه در بسته فونت های Mj وجود داره البته متاسفانه فعلا اسمش را به خاطر ندارم.
باسلام
سپاس
باسلام
منظور من فونت مورداستفاده در اخبار شبکه یک بودکه توی سری های mj نیستش اگه لطف کنید اون رو بگید ممنون میشم
مدیز عزیز لطفا یه قالب بهتر بزارید واسه سایت . اگه خواستید من می تونم یه نمونه خوبش رو بهتون معرفی کنم یا حتی راش بندازم براتون البته مجانی .

سبکمعرفیفونت هاتون هم یه جوری ردیف کنید که جدید تر ها توی صفحع اول باشه مثل قبلا نه مثل حالا که معلوم نیست . البته این حرف ها رو بخاطر خودتون و سایتمون میگم . :D
رد:
برای قالب جدید بنای ما بر سادگی،دسترسی آسان و متفاوت به فونتها، سبک بودن، و زیبایی بود
و همچنان فهرست تصویری فونت ها در صفحه یک به ترتیب از جدیدترین ها به قدیمی ترین هاست.
البته ممنون میشم طرح پیشنهادی خودتون را به ما بگید.
یا علی...
دوستی سلام
خیلی باحالی
یه مشکل دارم اونم اینه که من فونت نبی رو خیلی دوست دارم
ولی ایراد زیاد داره
با سازندشم ایمیل زدم اعتنا نکرد
برا کی قول نسخه اصلاح شدش رو میدین؟
به هر حال می خوامت
خوش باشی
رد:
ما هم از فون نبی استفاده می کنیم. چه ایرادی داره؟ متوجه نمیشم
یا علی...
سلام با تشکر از زحماتتون، بهتر نیست به جای کلمه (فونت) از (قلم) یا(سر قلم) استفاده کنید* فارسی شکر است*
رد:
علیک سلام
سوال بسیار خوبی کردید. مدتها علاقه داشتم یادداشت مبسوطی در این زمینه ارسال کنیم متاسفانه هنوز فرصت نشده.
چرا و به چه دلیل باید از لفظ قلم به جای فونت استفاده کنیم؟ اگر بخاطر اینکه لفظ «فونت» فارسی نیست لازم به یادآوری است که لفظ «قلم» هم فارسی نیست! پس لفظ قلم چه حسنی دارد؟ مفاهیم متعددی از این لفظ برداشته میشود چه نیازی هست که مفهوم فونت را هم به معانی این لفظ اضافه کنیم!؟
ببینید مثلا شما لفظ قلم را در گوگل جستجو کنید چه مشاهده خواهید کرد؟ از قلم (مداد) را خواهید دید تا قلم (استخوان در قصابی). متاسفانه ما دلایل محکمی برای استفاده از این لفظ مشاهده نکردیم و بلعکس دلایل زیادی داریم که نیازی نیست از این لفظ در حد وسیع استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.