فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

فونت فارسی - ایران فونت

کارگاه تخصصی فونت فارسی | Workshop of Persian fonts

دانلود فونت لاله زار - Lalezar Font

مدیر سایت | سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۰۵ ب.ظ | ۵ دیدگاه
Lalezar-Font.rar
دانلود فونت لاله زار - Lalezar Font

تایپ‌فیس «لاله‌زار» با سرمایه‌گذاری شرکت «گوگل»(Google)، تحت پروانه‌ی فونت‌ آزاد(Libre Font) و در سال ۱۳۹۴ طراحی شده است. لاله‌زار یک تایپ‌فیس به اصطلاح نمایشی‌ست(Display) (برای استفاده در عنوان‌ها، اندازه‌های بزرگ و متن‌های کوتاه) که با الهام از شیوه‌ی خاص حروف‌نگاری(Lettering) که غالبا در اعلان‌های ژانر سینمایی «فیلمفارسی» دیده می‌شود، سعی در ایجاد فضایی دوستانه و غیر رسمی دارد. اگرچه هدف این پروژه بازسازی مو به موی این شیوه‌ی حروف‌نگاری نیست، بلکه تلاش شده تایپی کاربردی، مدرن و در عین حال اصیل با قابلیت پشتیبانی کامل زبان‌های عربی، فارسی و اردو باشد.

تایپ فیس‌های نمایشی یا display ، یکی از رایج‌ترین انواع تایپ فیس در زبان های لاتین هستند؛ این در حالیست که توجه به این نوع تایپ فیس در زبان های فارسی و عربی خیلی کمتر به چشم می‌خورد.

برنا ایزدپناه در طراحی حروف این تایپ فیس سعی کرده است تا سلایق هر سه زبان فارسی، عربی و اردو را در نظر بگیرد. برای مثال حروف مختص به خط اردو با الهام از شکل نستعلیق آن‌ها، که شیوه‌ی رایج نوشتن اردو است، طراحی شده‌اند.این درحالی‌ست که لاله‌زار را می‌توان در دسته‌بندی تایپ‌فیس‌های بر پایه‌ی خط نسخ قرار داد.


تایپ فیس لاله زار / برنا ایزدپناه

ایزد پناه درباره یکی از ویژگی‌های خاص این تایپ فیس، یعنی بخش‌های دست‌نویس آن اینگونه توضیح داد :

“از دیگر ویژگی‌های این تایپ‌فیس امکان استفاده‌ی کاربر از فرم‌های ساده شده‌ی چاپی و یا ترکیب‌های دست‌نویس است. شکل چاپی خط عربی-فارسی به خاطر محدودیت‌ تکنولوژی‌های حروف‌چینی(Typesetting) از شیوه‌ی دست‌نویس آن فاصله‌ گرفته و به ‌اصطلاح ساده شده. در ‌حالی‌ که امروزه بسیاری از این محدودیت‌ها دیگر مانعی برای طراحی تایپ‌نیستند و از همین رو می‌توان لاله‌زار را تلاش کوچکی‌ برای احیا کردن فرم سیال و پرتحرک خوشنویسی عربی-فارسی در یک تایپ‌فیس مدرن دانست. “


تایپ فیس لاله زار / برنا ایزدپناه

استفاده از لیگچر در نمونه ی اردو

لاله‌زارِ لاتین نیز برای همراهی خط عربی-فارسی در یک فضای هماهمنگ و همخوان طراحی شده. لذا از این تایپ‌فیس می‌توان در طراحی‌های چند زبانه، برای مثال فارسی و انگلیسی، استفاده کرد.

تایپ فیس لاله زار / برنا ایزدپناه
تایپ فیس لاله زار / برنا ایزدپناه

نمونه متن اردو


نکته جالب و قابل توجه در طراحی این تایپ فیس، نام حمایت کننده است. همانطور که اشاره شد حمایت کننده و سفارش دهنده این تایپ فیس، شرکت مشهور آمریکایی گوگل است. جالب تر آنکه شرکت گوگل فارغ از تمامی سیاست های رایج موجود، این اثر را بصورت آزاد و رایگان منتشر خواهد کرد. این توجه و بهای شرکت آمریکایی به احیای خط فارسی-عربی را می توان در کنار کم توجهی های مسئولان داخلی دید که با وجود حمایت های بی دریغ شرکت ها و موسسات خارجی، هنوز در حمایت هنرمندان و به خصوص در زمینه طراحی فونت و مدرن نمودن خط فارسی-عربی دچار شک و تردید و اهمال هستند.

برنا ایزد پناه متولد ۱۳۶۱ است، مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۸۴ در رشته طراحی گرافیک از دانشگاه سوره تهران دریافت نموده و دارای مدرک کارشناسی ارشد در دو رشته طراحی گرافیک از دانشگاه هنر لندن در سال ۱۳۸۹ و رشته طراحی تایپ فیس از دانشگاه ردینگ انگلستان در سال ۱۳۹۴ است. او هم اکنون در انگلستان سکونت دارد و زمینه اصلی فعالیتش طراحی تایپ فیس است.

borna-izadpanah copy


نظرات (۵)

سلام.من هم اهوازی هستم واقعا باعث افتخار هستید.مدتی هست از وب سایت شما استفاده میکردم اما نمیدونستم اهل خوزستان هستید
رد:
ممنون همشهری (-:
  • سید محمد مهدی اسحاقی
  • سلام ،دمتون گرم ،خدا خیرتون بده
  • شهاب شهابی
  • سلام ممنونم بابت سایت کامل و جامعتون /ممنونم بابت اینکه ذوقو سلیقه بخرج میدین و وقت میذارین
    چندتا فونته میخوام شوما نمیتونین بذارین ؟
    فونت لیلا/فونت حناچی/فونت سینما/فونت سوفی کاری و فونت توده
    رد:
    ما این فونتها را نداریم
    سلام
    من از فونت های otf توی بازی استفاده می کنم ولی بین بعضی از کارکترها یه فاصله خیلی کمی میفته از آنجایی که من خیلی روی کیفیت کار حساس هستم می خوام با ادیت کردن فونت مشکل رو حل کنم مثلا ابتدا یا انتهای بعضی از کارکترها را کشیده تر کنم. برای این کار از چه برنامه ایی باید استفاده کنم. همه برنامه ها برای ساخت فونت هست و برای ویرایش فونت های موجود نتونستم برنامه ای پیدا کنم.
    رد:
    فونت کریتور نرم افزار خوب و راحتیه
    واقعا کارتون حرف نداره. یه خسته نباشید گرم به تمام عوامل سایت عالیتون میگم. امیدوارم همین‌طور عالی به کارتون ادامه بدید.

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.