دانلود فونت جدید سارای
در ادامه مطلبی که وی جهت معرفی فونت در وبلاگ خود درج نموده اند را منتشر می نماییم. امیدواریم این فونت در کارهای طراحی شما مورد استفاده قرار گیرد.
از نخستین دفتر شطرنجی که در دبستان برای من خریدند، شروع به طراحی فونتهای انگلیسی در مستطیلهای 3 در 5 یا 5 در 7 کردم. وقتی پیش پدرم آمدم تا نام چند شرکت خارجی را برای طراحی نامشان به من بگوید، ندانسته به طراحی لوگو پرداخته بودم و یادم میآید که Siemens را Zimens نوشته بودم. از یک سو بیرون کشیدن حروف از لا به لای خطوط و مربعها و فضاهای خالی برایم شبیه خلق تک تک آنها بود و از دیگر سو مرتب نشاندنشان در ترتیبی همآهنگ مثل سربازهای یک صف، مرا به چالشی شیرین میکشید. از همان روزها بود که فهمیدم وقتی دو خط از دو سر یک ضلع مستطیل با زاویهی یکسان پایین یا بالا بروند، دو خط جدید فاصلهی کمتری نسبت به ضلع مستطیل دارند و خدا میداند چندصد زاویه و اندازه را کشیدم تا در دفتر شطرنجی دو خط با زاویههای 45 یا 60 درجه پیدا کنم که برابر بوده و ابتدا و انتهایشان روی یک نقطهی دقیق از دفتر شطرنجی بیفتد ...
وقتی یک علاقهمند به فلسفهی علم، مشغول به مطالعات و پژوهشهای روانکاوی باشد و فرزند دوم خانواده هم باشد، فونتی بهتر از این طراحی نمیکند.
در حالی که در عین اختلاف اساسی با ایدههای فروید، مدام روش تحقیق او را در پرداخت نظریهاش و ریدیوس به فیزیک نیوتنی و منشا انواع داروین (با وجود آگاهی به کمبودها و محدودیتهای دو نظریه) تحسین میکنید، وقتی با یک فاصله، یک ضخامت، یک قوس، یک نقطه و دو ارتفاع میخواهید یک فونت طراحی کنید و در فضای اندیشهی مینیمال، خود را مقید به استفاده از همین مواد کنید، فونتی بهتر از این طراحی نمیشود؛ همان طور که فروید هم با دانستههای محدود آن زمانه در مورد عصبشناسی و ریداکشن به زیستشناسی و فیزیک، نظریهای بهتر از روانکاوی طرح نکرد!
"فونت سارای" را درست چند هفته بعد از آشنایی با سایت ایران فونت، کارگاه تخصصی فونت فارسی /http://irfont.ir طراحی کردم و اگر ابزارها و راهنماییهای دقیق و دلسوزانهی این سایت نبود، شاید این علاقه تا همیشه به صورت بالقوه در من باقی میماند.
"فونت سارای" یک فونت فانتزی، از فونتهای نازک است و ارتفاع بلند گلیفها در برابر فواصل کم و از بین بردن خط میان گلیفهای چسبیده، مهمترین ویژگی این فونت است.
بین زیبایی و سادگی یک فونت، تقریبن نسبتی معکوس برقرار است و هر چه یک فونت سادهتر باشد خواندن آن راحتتر و هر چه یک فونت زیباتر باشد، ناخواناتر میشود؛ این مساله در مورد خطوط شکستهی نستعلیق، ثلث و البته معلی (که خوانش آنها برای همگان ساده نیست) به خوبی دیده میشود. البته در موارد خاصی این دو کیفیت میتوانند در یک فوت به شکل هنرمندانهای در سطح بالا و در کنار هم حضور یابند.
"فونت سارای" هم فونت خوانایی نیست و برای تایپوگرافی، امضاهای هنری، طراحی لوگو و کارت ویزیت و جاهایی که بر حسب طراحی، نیازمند به فاصلهی افقی کم و فاصلهی عمودی زیاد هستیم مناسب است. فواصل دقیق بین حروف، دندانهها، خطوط عمودی و پایههای قوس میتواند در طراحی تکسچرهای تایپوگرافیک به شما کمک کند. در ضمن ناخوانا بودن این فونت میتواند برای هر جایی که قرار نیست به سادگی واژها دیده یا خوانده شود و برای ایجاد تعلیق، رازآلودگی و سورپرایز به کار رود.
این فونت برای دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده و این نسخه یک نسخهی متعادل است. نسخههای توخالی، کمفاصله، نزدیک و ویژهی این فونت نیز به زودی ارائه خواهد شد.
این فونت با یک اتود ساده از دندانه، نقطه، گلیف الف و یک قوس آغاز و به صورت مستقیم در برنامهی High Logic font creator ورژن 7.5 Professional Edition اجرا و خروجی گرفته شد.
منبع: http://iamcham.persianblog.ir/post/25/